sunnuntai 27. maaliskuuta 2016
Haukiquenellit hollandaisekastikkeessa, parsakaaliriisi
Nyt sattui pääsiäiseksi vähän enemmän porukkaa meidän huusholliin ja tein pitkäperjantain kala-ateriaksi tämän pääsiäisen väreihin sopivan sapuskaan. Ohje on 6 - 7 hengelle. Olen itse käyttänyt tähän lihamyllyä, mutta pienemmän erän pystyy kyllä tekemään mikserissäkin, kun tekee pienen erän kerrallaan. Kokenut keittäjä ymmärtää tietenkin oikean ajoituksen. Ensin kalamassa valmiiksi, sitten riisi kiehumaan, sitten quenellit kiehumaan ja viimeisenä kastike. Riisi pysyy kyllä lämpimänä, mutta kastikkeen lämmittäminen uudelleen ei enää onnistu.
Haukiquenellit:
1 kg haukifilettä
1 nippu ruohosipulia
1 keltasipuli
8 g suolaa
4 munanvalkuaista
2 dl kuohukermaa
pippuria myllystä
Paloittele haukifileet ja sipuli. Jauha ne lihamyllyssä keskikarkealla laipalla kahteen kertaan. Kippaa yleiskoneen kulhoon. Lisää suola ja hienoksi silputtu ruohosipuli ja myllystä reilusti pippuria sekaan. Erottele valkuaiset (säästä keltuaiset) ja riko niiden rakenne. Laita mylly pyörimään ja kun se on hetken pyörinyt, kaada nauhana valkuaiset sekaan ja lopuksi kerma myös nauhana. Kun massa näyttää hyvältä, peitä astia kelmulla ja laita jääkaappiin jäähtymään. Mitä pidempään massa saa olla kylmässä, sen helpompi on muotoilla quenellit.
Kun sapuskoimisen hetki lähestyy, tee liemi kana- tai kalafondista ja kuumenna se kiehumispisteeseen. Liemi saa mielellään olla sen verran maukasta ja suolaista, että se antaa kalalle vielä lisää makua.
Kun liemi kiehuu, muotoile kylmään veteen kastetuilla lusikoilla quenellit ja kypsennä liemessä. Valuta ja pidä lämpimänä, kunnes kastike on valmis, jonka jälkeen voit upottaa ne kastikkeeseen.
Hollandaise:
6 keltuaista
300 g voita
salottisipulia
4 rkl valkoviinietikkaa
valkopippuria
1 rkl vettä
Lisää säästettyihin neljään keltuaisiin pari lisää. Kiehauta kattilassa etikka, sipuli, pippuri ja vesi, kunnes pieni tilkka on jäljellä. Yhdistä keitos ja keltuaiset teräskulhoon ja aseta se vesihauteeseen Vispaa sähkövatkaimella kuohkeaksi vaahdoksi Kun keltuaisvaahto on kypsää, ota kulho pois vesihauteesta, jatka vatkaamista ja kaada sulatettu voi ohuena nauhana sekaan ja - Voilá - kastike on valmis. Tarkista suola ja lisää tarvittaessa.
Parsakaaliriisi:
6 dl jasminriisiä
2 parsakaalinuppua
Huuhdo riisi, kuten aikanaan olen ohjeistanut. Lisää 1 1/2 kertainen määrä riisin tilavuudesta vettä, eli tässä tapauksessa 9 dl. Kiehauta noin minuutti ja laske sen jälkeen lämpö minimiin. Pidä 12 minuuttia. Lisää parsakaalit, peitä kannella, laske lämpö nollaan ja anna hautua vielä 12 minuuttia.
lauantai 19. maaliskuuta 2016
Kananpoikaa rapealla ohrapedillä á la Pekka Terävä, oma sovellus
Inspiroiduin uusimman viinilehden sivun 15 ruokaohjeesta aivan hurjasti. Siinä Pekka Terävä ohjeistaa rapsakan ohrapedin päälle kasattua broilerannosta. Pitihän sitä heti lähteä kokeilemaan, mutta vaihdoin juurisellerin palsternakkaan (oliskos ollut itse ohjeessa jo virhe) ja jätin vesikrassin pois. Tässä siis oma versioni ohjeesta, jonka alkuperäisversion siis löytää mainitusta lehdestä. Alkuperäinen ohje on neljälle. Ainoastaan ohran määrä on tässä pidetty ennallaan, sillä arvelin sillä olevan kysyntää... Aloita ohran keitosta, sitten broiskut ja sen jälkeen muut.
Kaikki tarveaineet käyvät ilmi alla:
Proteiini3 kpl Jyväbroilerin nahallisia rintafileitä siipiluun kera
suolaa
pippuria
voita
Kuivaa fileet paperilla. Mausta suolalla ja pippurilla. Paista pannulla voissa ensin nahkapuolelta ja sitten toiselta puuolelta. Jälkikypsytä uunissa 150 asteessa noin 30 min.
Rapea ohralisäke
2 dl luomuohrahelmiä
vettä
suolaa
Huuhtele ohra kylmässä vedessä kuten riisi ja keitä runsaassa, miedosti suolatussa vedessä noin 45 min. Jäähdytä kylmällä vedellä nopeasti, valuta siivilässä ja levitä leivinpaperille kuivahtamaan. Paista oikealla hetkellä pannulla runsaassa öljy-voi-seoksessa rapeaksi.Voi olla hyvä idea käyttää paperin kautta liian öljyn poistamiseksi.
Herkkusienet
3 isoa tuoretta herkkusientä
oliiviöljyä
suolaa
Siivuta sienet ohuiksi. Paista pannulla ja mausta suolalla.
Palsternakkalastut
Viipaloi kuorittu palsternakka ohuiksi kolikoiksi juustohöylällä tai mandoliinilla. Paista voissa rapeiksi ja mausta suolalla.
Kun ohra ja broileri ovat valmiit. Kokoa annokset lautasille. Tee peti rapeasta ohrasta ja nosta sille broiskut. Ripottele päälle sieni- ja palsternakkalastut ja koristele vaikka kuivatulla salvialla, kuten itse tein. Ihan omasta ryytimaasta kuivatettua.
Alkuperäinen ohje oli Viinimaa.fi:n mainoksesta, jossa mainostettiin valkoviiniä. Meillä mentiin taaskin punaviinin kera.

Valmistaessa opittua: Mandoliinilla siivuttaessa syntyy sienistä paljon silppua. Haihduta niistä vesi pois kattilassa ja tee vielä pieni, mukava soosi, hyödyntäen myös broiskuista pannulle valunut lihasneste. Mahdollisesti vähän kermaa sekaan ja annokseen mukaan. Homma sen kuin pranee.
sunnuntai 13. maaliskuuta 2016
Olutpaisti
700 g pihvikarjan kulmapaistia
300 g tuoreita keittojuureksia
3 suurta tuoretta herkkusientä
2 keltasipulia
5 valkosipulin kynttä
2 laakerinlehteä
7 maustepippuria
1 rkl häränfondia
oliiviöljyä
voita
suolaa ja pippuria myllystä
ranskalaista rakuunaa (kuivattuna)
rosmariinia (kuivattuna)
1/2 litraa Prykmestarin Schwartz-olutta (Uudenkaupungin Vakkasuomen Panimon tuote)
(Yrtit ovat oman yrttitarhan satoa, enkä tiedä edes saako kaupasta ranskalaista rakuunaa, mutta hyvää se on)
Kuutioi liha ja sekoita kuutiot oliiviöljyn, suolan ja pippurin kanssa kulhossa. Laita huilaamaan.
Kuutioi juurekset ja sipulit. Murskaa valkosipulin kynnet ja lohko herkkikset.
Ota kunnon valurautapata ja kippaa siihen kunnon kokkare voita. Kun voi on saanut kauniin värin ja sen kuohunta on hiljennyt, ruskista lihakuutiot parissa - kolmessa erässä täydellä lämmöllä ja lisää sen jälkeen kuutioimasi juurekset, sipulit ja valkosipuli sekä lohkoiksi paloitellut sienet. Sekoittele hetki.
Lisää sekaan laakerinlehdet ja maustepippurit sekä loraus fondia. Sekoita taasen ja lisää lopuksi pullollinen olutta. Anna kiehahtaa ja laita uunin alimmalle tasolle vähintään kahdeksi tunniksi 150 asteeseen hautumaan. Jos nestettä haihtuu liikaa, lisää olutta.
Kun homma alkaa olla puikoissa, lisää sekaan kuohukermaa ja loraus soijaa. Anna hautua hetki. Suurusta lopuksi kerman ja Majzenan seoksella ja kauho lautaselle.
Tarjoile pottumuusin ja mieleistesi lisukkeiden kera.
sunnuntai 6. maaliskuuta 2016
Pariloitu tartarpihvi, bearnaisekastike
On mukava lisä saada tartarpihviin vähän parilan makua. Tähän annokseen liittyy omalta kohdaltani nostalgiaa 80-luvulta, jolloin olin Tukholmassa töissä ja tämä kuului lähes joka perjantain lähikuppilan vakiolounaisiin. Edellinen versio löytyy blogistani vuodelta 2014, mutta se oli hieman erilainen, mutta tämä löpinä saman kaltaista.
Tartarpihvin liepeillä on monta koulukuntaa. Toisille vain pelkkä raaka liha pitää olla pihvissä ja kaikki muut erikseen. Itse tykkään kovasti siitäkin. Toinen ääripää sekoittaa lihaan sipulin, kapriksen (tai suolakurkun) ja jopa punajuuren ja jättää ainoastaan raán keltuaisen erilleen. Joissain keittokirjoistaan Antti Vahtera ja Visa Nurmi julkaisivat muistaakseni kolme erilaista versiota.
Teen taas tässäkin tapauksessa jotain siltä väliltä ja lite till. Jauhan lihan kertaalleen lihamyllyllä suolakurkun ja sipulin kanssa ja keltuaisen säästän bearnaisekastikkeeseen. Alusta asti tehdyt ranskalaiset olisivat paras kumppani, mutta taidan tyytyä pakkasesta löytyviin. Tässä tapauksessa jopa perunapalloihin, koska niitäkin näyttää sieltä löytyvän. Kaprista en nyt käytä lainkaan, vaan liotan tykötarpeeksi itse poimittuja suolasieniä!
Tarveaineet pihveihin:
350 g naudan ulkofilettä, kohtuudella putsattuna
1,5 iso suolakurkku (tällä kertaa Felix)
1 iso keltasipuli
suolaa ja pippuria
loraus oliiviöljyä
Bearnaise:
4 keltuaista (säästä valkuaiset ja tee vaikka marenkia!)
130 g sulatettua voita (ei oikeasti tarvitse olla enempää!)
rakuunaa (itsellä sattui olemaan kotipuutarhan kuivattua vielä jäljellä)
pieni salottisipuli/keltasipuli
3 rkl = isompi loraus valkoviinietikkaa
rouhittua valkopippuria
loraus = 1 rlk vettä
200 g suolasieniä (rouskuja), liotettuna ja hienonnettuna, jos on ja jos tykkäät.
Säilöttyjä punajuuria, jos on ja jos tykkäät.
Ranskanperunoita tai palloja (-kuorukoita) tai vaihtoehtoisesti skoonenperunoita, hasselbackaa tai vaikka muusia. Ei ole oikeaa tai väärää. Tee valintasi ja ajoita niiden valmistus muun tekemisen mukaisesti. Jos päätät syödä pihvin ihan raakana, niin sitten ei ole syönti muusta kuin kastikkeesta ja perunoista kiinni. Muista että tämä kastike on vaikea lämmittää uudelleen ja pitäisi syödä heti!
Ota sienet likoamaan runsaaseen, kylmään veteen. Puristele välillä suolat pois ja vaihda vettä ahkerasti. Muista maistaa, että saat mieleisesi suolatason. Silppua sienet ja laita pieneen kulhoon.
Putsaa lehmän liha ja kuutioi se. Kuori sipuli ja leikkaa lohkoiksi. Halkaise suolakurkut pituussunnassa ja valuta.
Jauha pihvin ainekset lihamyllyssä ja kokoa pihveiksi. Laita odottamaan. Päätä koska syödään! Laita sen mukaan asiat tapahtumaan.
Kastike:
Sulata voi ja laita sivuun. Erottele keltuaiset valkuaisista. Silppua sipuli pieneksi ja laita kattilaan viinietikan valkopippurin ja vesitilkan kanssa hautumaan, kunnes noin kolmannes on jäljellä. Haaudekattila on paras, vesihaudekin on hyvä, mutta kokenut keittäjä selviää kyllä ihan peruskattilallakin. Lisää keltuaiset ja kypsennä niitä koko ajan sekoittaen, kunnes ne alkavat olla kauniin kiinteää vaahtoa. Ota kattila pois liedeltä ja lisää voisula koko ajan sekoittaen, kunnes sinulla on kaunis ja kiinteähkö kastike. Mausta rakuunalla ja tarkista suola. Laita sivuun ja pidä lämpimänä.
Samalla on tietysti jo parilapannulla kiepsautettu pihvit nopeasti molemmin puolin, perunat valmiit, eikä muuta kuin annosta kasaamaan. Sitten vain hyvän punaviini kera ääntä kohti! Tänään tällaista:
perjantai 4. maaliskuuta 2016
Savulohimousse ruissipsillä
Tässä yksinkertainen herkku vaikkapa kuohuvan kera tarjottavaksi alkupalaksi. Sopii toki isommallekin porukalle ja juhlallisiin tilaisuuksiin.
100 g kunnon ruodotonta lämminsavulohta
50 g creme fraichea
loraus sitruunaa
pieni nippu ruohosipulia
suolaa ja pippuria myllystä
Linkosuon ruissipsejä (ostettu omalla rahalla kaupasta)
Lataa kaikki täytteen ainekset blenderiin ja sekoita. Tarkista maku. Lusikoi ruissipseille ja ripottele päälle ruohosipulia tai tilliä. Nauti!
lauantai 20. helmikuuta 2016
Falafelit uunissa, rusinainen couscous ja jogurttikastike

Nyt pukkaa taas kasvisruokaviikonloppua ja tällä kertaa hieman välimerellisissä tunnelmissa. Hieman kevyempi versio perinteisestä, koska kypsennys tapahtuu uunissa eikä uppopaistolla, kuten alunperin.
Falafelit:
2 tetraa á 290 g kikherneitä
1 sipuli silputtuna ja oliiviöljyssä freesattuna (ettei mene mixerissä kitkeräksi)
1 ruukku tuoretta persiljaa
3 valkosipulinkynttä
1 rkl tahinia
1 -2 tl juustokuminaa
1/2 tl garam masalaa
1/2 tl cayennepippuria
mustapippuria
1/2 limen mehu
noin 1/2 tl hienoa merisuolaa
1 kananmuna
oliiviöljyä
seesaminsiemeniä
Jogurttikastike:
2 dl turkkilaista jogurttia
2 valkosipulinkynttä
suolaa ja pippuria myllystä
ripaus sokeria
loraus limen mehua
(kevyesti silputtua korianteria, jos haluat)
Couscous:
Valmista couscous pakkauksen ohjeen mukaan.
Sekoita irtonaiseksi ja kippaa sekaan noin 1/2 - 1 dl rusinoita ja anna hautua hetki
Hoitele falafeltaikina blenderissä tasaiseksi. Persiljanipun ansiosta saat massalle kaunin vihreän värin. Melkein tekis mieli paistaa seuraavan kerran ihan pannulla, jotta sais hyvän paistopinnan ja sen myötä enemmän makua. Oli kyllä pirun hyvää näinkin. Nippu korianteria voisi tehdä gutaa vielä persvillan lisäksi massan seassa.
Kypsennä falafelit öliiviöljyllä voidellulla leivinpaperilla uunipellillä noin 175 asteessa 10-15 minuuttia. Värin perusteella kannattaa arvioida kypsyys.
Tarjoile sopivina annoksina ja nauti! Hyvä punaviini on kelpo kumppani taas tässäkin.
sunnuntai 7. helmikuuta 2016
Moussaka, reilusti lihaisampi ja ehkä hieman autenttisempi
Olen kovasti tykästynyt munakoisoon ja sen monikäyttöisyyteen ruoanlaitossa. Tällä kertaa tuli tehtyä vähän lihaisampi versio, kun sattui käsiin sopivan paljon jauhelihaa. Alla ohje taas vähän "korvakuulolla kätilöksi"-periaatteella.
2 munakoisoa
5 jauhoista perunaa (Rosamunda tms)
Lihakastike:
1 iso sipuli
3 valkosipulin kynttä
800 g jauhelihaa
500 g tomaattimurskaa
2 dl punaviiniä
kuivattuja yrttejä (timjamia, meiramia, salviaa ja rakuunaa)
suolaa ja pippuria
2 tl cayennepippuria
muskottia
ripaus sokeria
oliiviöljyä
2 rkl vasikanfondia
Valkokastike:
50 g voita
5 rkl vehnäjauhoa
4,5 dl maitoa
3 munaa
suolaa, mustapippuria myllystä ja muskottia
Mozzarellaraastetta
Aloita valmistelemalla lihakastike, koska se saa mielellään kiehua miedolla lämmöllä useampia tunteja. Kuutioi sipuli ja hakkaa valkosipulit. Freesaa kaikki kuumassaöljyssä hetken ja lisää lihat, sekoita ja anna lihan ruskistua. Lisää fondi, punaviini ja tomaattimurska. Sekaan yrtit ja muut mausteet ja mietoa lämpöä ihan vaikka 5 tuntia. Lisää ripaus sokeria taittamaan hapot ja tarkista maku. Lisää tarvittaessa suolaa ja/tai pippuria.
Kun kastike on muutaman tunnin hautunut, aloita kasvisten käsittely itkettämällä munakoisot. Pese ne, poista kanta ja kärki ja siivuta paksuiksi kiekoiksi ja levitä leivinpaperille. Myllystä suolaa päälle ja anna suolan vetää siivuista nesteet pois. Välimerellisen ohjeen mukaan jokainen kiekko pitäisi paistaa runsaassa oliiviöljyssä, mutta itse en pidä tätä välttämättömänä. Monet sanovat lisäksi, että pieniä munakoisoja ei tarvitse itkettää, mutta teen sen aina varmuuden vuoksi, sillä se poistaa mahdollisen kitkeryyden. Paina käsipaperilla tai pyyhkeellä lopuksi nesteet kiekoista pois. Kuori sillä aikaa perunat ja siivuta ne ja laita odottamaan.
Tee valkokastike voista, jauhoista ja maidosta. Mausta suolalla ja pippurilla ja lisää sekaan kananmunat. Sekoita hyvin.
Lado kerroksittain munakoisot, päälle lihakastiketta, kerros perunoita ja taas lihakastiketta, kerros munakoisoja ja lopuksi päälle valkokastike ja vielä sen päälle juustoraaste. Paista uunissa noin tunti 175 asteessa ja anna vetäytyä vielä toinen tunti. Nauti hyvän salaatin ja punaviinin kera!
keskiviikko 3. helmikuuta 2016
Makaronilaatikko uunipellillä - tuunattuna chilillä, valkosipulilla ja ketsupilla
Jo uudeksi avokadopastaksi ristitty resepti on kerännyt runsaasti tykkäyksiä kaikilla somekanavilla.
Itsellä olisi ohje vähän tuunatummasta versiosta, josta ei puutu enää oikeastaan mitään. Ketsuppikin on jo valmiina. Jokainen maustaa tietysti oman mieltymyksensä mukaan, mutta tässä perheemme perinteinen kaikilla mausteilla. Vain hieman ohuempana kuin ennen.
Tällaisella viritelmällä mennään:
4-500g jauhelihaa
400 g sarvimakaronia
2 dl ketsuppia (noin, en koskaan mittaa)
2 kanamunaa
3 dl maitoa
1 rkl chilijauhetta (tai enemmän)
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
oliiviöljyä
suolaa
pippuria
mozzarellajuustoraastetta runsaasti
Paista jauheliha ja sipulit, suolaa, pippuroi ja lisää chili.
Keitä makaroni pakkauksen ohjeiden mukaan, valuta, lorauta keittokattilan pohjalle oliiviöljyä ja palauta makaronit kattilaan. Pari kiepsautusta, niin sinulla on irtonainen, kypsä makaroni odottamassa seuraavia toimenpiteitä.
Sekoita munamaito. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Sekoita ketsuppi jäähtyneisiin makaroneihin, samoin munamaito ja sekoita hyvin.
Ota se syvempi uunipelti ja laita sille leivinpaperi. Kippaa jauhelihasekoitus alimmaksi. Päälle makaronisekoitus ja pientä tasoitusta. Lopuksi runsaasti juustoraastetta päälle. Tässä omani odottaa lämpöön pääsyä vielä.

Jos et halua käyttää leivinpaperia, voit luonnollisestikin voidella uunipellin ja käyttää pelkästään sitä. Saat myös vielä rapeamman pohjan!
Sen jälkeen vahditaan pinnan ruskistumista kauniin väriseksi. Uunista ja uunipellin sijainnista riippuen se voi kestää 30 - 45 min. Tässäkin kukin on oman mielihalunsa vietävissä. Yksi tykkää tummasta paistopinnasta, toiselle se on jo palanutta.
Hetken jäähdytyksen jälkeen loota on leikattavissa vaikka pizzaleikkurilla. Ei kun ääntä kohti ja kapeisiin kasvoihin.
Tällaisella viritelmällä mennään:
4-500g jauhelihaa
400 g sarvimakaronia
2 dl ketsuppia (noin, en koskaan mittaa)
2 kanamunaa
3 dl maitoa
1 rkl chilijauhetta (tai enemmän)
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
oliiviöljyä
suolaa
pippuria
mozzarellajuustoraastetta runsaasti
Paista jauheliha ja sipulit, suolaa, pippuroi ja lisää chili.
Keitä makaroni pakkauksen ohjeiden mukaan, valuta, lorauta keittokattilan pohjalle oliiviöljyä ja palauta makaronit kattilaan. Pari kiepsautusta, niin sinulla on irtonainen, kypsä makaroni odottamassa seuraavia toimenpiteitä.
Sekoita munamaito. Laita uuni lämpenemään 200 asteeseen. Sekoita ketsuppi jäähtyneisiin makaroneihin, samoin munamaito ja sekoita hyvin.
Ota se syvempi uunipelti ja laita sille leivinpaperi. Kippaa jauhelihasekoitus alimmaksi. Päälle makaronisekoitus ja pientä tasoitusta. Lopuksi runsaasti juustoraastetta päälle. Tässä omani odottaa lämpöön pääsyä vielä.

Jos et halua käyttää leivinpaperia, voit luonnollisestikin voidella uunipellin ja käyttää pelkästään sitä. Saat myös vielä rapeamman pohjan!
Sen jälkeen vahditaan pinnan ruskistumista kauniin väriseksi. Uunista ja uunipellin sijainnista riippuen se voi kestää 30 - 45 min. Tässäkin kukin on oman mielihalunsa vietävissä. Yksi tykkää tummasta paistopinnasta, toiselle se on jo palanutta.
Hetken jäähdytyksen jälkeen loota on leikattavissa vaikka pizzaleikkurilla. Ei kun ääntä kohti ja kapeisiin kasvoihin.
sunnuntai 24. tammikuuta 2016
Broilerinmaksaterriini

Tämä resepti on synteesi googlatuista ohjeista. Olen kertaalleen epäonnistunut aivan täysin ja tämä on nyt toisen yrityksen lopputulos.
1 rasia = 300 g broilerinmaksaa
250 g voita
2 banaanisalottisipulia
ripaus tuoretta persiljaa
1 tl kuivattua timjamia
1 laakerinlehti
0,5 dl punaviiniä
1 dl portviiniä
0,5 dl konjakkia
suolaa ja pippuria myllystä
(1 rkl kuivattuja viherpippureita, jos haluat)
Huuhtele, putsaa ja kuivaa maksat
Hauduta hienonnettu salottisipuli alkoholien ja mausteiden kanssa niin, että kaikki neste on haihtunut ja jäljellä on vain maukas sipulisilppu. Poista laakerinlehti.
Sulata voi kattilassa ja anna levätä ja jäähtyä hieman.
Ota blenderi ja laita pohjalle maksat, sipulisilppu ja laita mylly pyörimään. Kaada lopuksi voisula nauhana sekaan, myllyn vielä pyöriessä. Alkaa olla aika tasainen ja hieno massa!
Kaada sopivan kokoiseen, kelmulla vuorattuun vuokaan koko komeus ja kypsennä vesihauteessa uunissa vajaa tunti (45-50 minuuttia, jos saat säädettyä uunin noin 70 asteeseen). Normaalisti uunien tehot vaihtelevat niin valtavasti, että esimerkiksi 35 min 100 asteessa voi riittää. Tässä on pakko mennä vähän korvakuulolla ja käsikopelolla. Sama koskee suolan määrää. Joissakin ohjeissa neuvotaan käyttämään suolatonta voita ja maustamaan sitten suolalla.
Itse en ainakaan suostu tuota massa raakana suuhuni laittamaan, joten luotan normaalisuolaiseen voihin ja kiepautan myllystä pari kieppiä varmuuden vuoksi. Jos käytät viherpippureita, voinet jättää mustapippurin aika pienelle senkin.
Jäähdytä kunnolla (vaikka yön yli) jääkaapissa ja leikkaa tarjolle lämpimällä, terävällä veitsellä.
Nyt, kun vuorokausi on kulunut, niin oppina sanoisin, että suolaa saisi olla hieman enemmän. Broilerinmaksassa on kuitenkin niin vähän rasvaa, jonka vuoksi lopputuote jää melko pehmeäksi. Rasvaisempi maksa tai enemmän voita siis! Maku sinänsä on hienostunut ja mieto. Maustus toimii ja komppaa maksan makua hienosti. Maalaisterriinin ystävänä jäin kaipaamaan karkeampaa rakennetta.
Kannattaa siis ehkä kuitenkin seuraavaksi kokeilla karkeampaa terriiniä naudan maksasta (miksei broileriakin mukana).
Lopuksi vielä kuva itse kakusta, joka otti vuoasta sekä pohjan salmiakkiruutukuvion että vielä myös valmistajan logon!
lauantai 23. tammikuuta 2016
Juustotäytteiset nautarullaadit, "häränpyyt"
Tulin "vahingossa" ostaneeksi nuijimattomia naudan lehtipihvejä yhden 6 kappaleen pakkauksen (320g) ja jotain oli niistäkin keksittävä. Tässä yksi variantti laittaa ne rulliksi ja mustaleimaista Koskenlaskijaa sisään.
Tarveaineet 2-3 hengelle
Yllämainittu määrä naudan ohueksi leikattua sisäpaistia tms kohtuumureaa lihasta, josta saa kevyellä haudutuksella miellyttävästi purtavaa käärylettä.
6 kpl neliskanttisiksi "palkeiksi" leikattua Koskenlaskijaa
1 tlk kuohukermaa
suolaa ja pippuria myllystä
Nuiji tarvittaessa lihat käärittävään muotoon kämmenselällä, vaikka tuorekelmujen välissä. Käytä tarvittaessa lihanuijaa
Leikkaa Koskenlaskijasta sopivan mittaiset pötkylät.
Suolaa ja pippuroi lihat ensin molemmin puolin, levitä laudalle ja aseta juustopalkki lihasiivun toiseen päähän ja kääri rullalle. Kiinnitä rulla cocktailtikulla. Paista voissa kauniin ruskeiksi ja hauduta kerman kera. Lisää tarvittaessa vaikka vettä tai lihalientä. Tarkista maku ja korjaa mahdolliset puutteet.
Tajoile haluamasi lisäkkeen kera. Tässä viimeisimmän munakoisolisäkkeen kera:
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Kaiken perusta
Tervetuloa vanhasta uuteen! En malttanut luopua vanhoista resepteistäni, sillä niiden luomiseen on mennyt 13 vuotta ja suurin osa resepte...
-
Tämän ohjeen löysin 1980-luvun puolivälissä ruotsalaisesta Allt om Mat-lehdestä. Ruoasta tuli välittömästi perheemme suursuosikki ja sit...
-
Koska pidän nimeä "ohratto" rumana ja ei-herkullisena, en tykkää sitä käyttää. Sille pitäisi keksiä parempi ja herkullisempi ni...












