Tämä ruoka on peräisin vuoden 1981 japanilaisesta keitokirjasta "Japansk Mat" ruotsalaisille. Kirjoittaja oli Yuoriko Hanatori ja kirja on ruotsinkielinen ja kustannettu Tukholmassa. Tuolloin olivat itämaiset raaka-aineet perin harvinaisia jopa Ruotsissa ja niiden perässä sain itsekin juoksennella joskus hyvinkin pitkään.
Miksi se valmistettiin vasta vuonna 2012, oli Japanista, sen kielestä, kulttuurista ja ruokakultturista innostuneen poikamme ansiota. Ilman hänen innostustaan tätä olisi tuskin koskaan tullut kokeiltua. Jo pelkkä leivitys ja friteeraus kun alkavat olla jo tekstinäkin lihottavilta kuulostavia juttuja.
Tämä ruoka on hyvin herkullinen ja sopii sekä arki- että viikonloppuruoaksi. Suosittelisin käyttämään lihaksi joko porsaan ulko- tai sisäfilettä, paitsi tosi herkuttelijat tekevät sen tietysti rasvaisemmasta niskaosastosta eli kasslerista.
Tarvikkeet neljälle:
noin 400 g possua
2 munankeltuaista
1 teelusikallinen suolaa
loraus maitoa
reilusti korppujauhoja
Misokeittotahnaa
Tofua
3 eri väristä paprikaa
tabascoa
ripaus sokeria
riisiviinietikkaa, valkoviinietikkaa tai tavallista väkiviinaetikkaa (lorauksen suuruus riippuu aineesta)
1 purjosipuli
4 kananmunaa
2 rkl sokeria
4 rkl soijakastiketta
1 tlk suolaa
4 dl vettä
1 litra rypsiöljyä friteeraukseen
Laita riisi kiehumaan jo moneen kertaan kerrattujen ohjeiden mukaisesti. Keittoaika yhteensä 25 min.(1 + 12 + 12)
Siivuta liha suikaleiksi, sekoita suola, 2 keltuaista ja heitä lihasuikaleet sekaan. Anna maustua.
Tee misokeitto valmiiksi tahnasta ja vedestä,pidä lämpimänä. Paloittele kulhojen pohjalle tofua.
Suikaloi paprikat ja ripottele niille hieman sokeria, viinietikkaa, tabascoa ja oliiviöljyä. Sekoittele välillä ja anna rauhassa maustua. Tästä syntyy kiva, keventävä lisuke.
Kun nämä on tehty, niin on aika sekoittaa lihasuikaleisiin loraus maitoa ja levitellä koko sekoitus korppujauhoitetun vuoan päälle ja sekoitella, kunnes lihat ovat kauttaaltaan korppujauhojen peitossa.
Kuumenna padassa tai kattilassa öljy, odota kunnes se on tarpeeksi kuumaa.
Laita samalla laakea kattila tai toinen paistinpannu levylle, johon laitat paistumaan noin 4 cm mittaiseksi pilkotut ja huuhdotut purjot. Kun ne ovat paistuneet jonkin aikaa lisää päälle 2 rkl sokeria, 4 rkl soijaa ja 1 tlk suolaa sekä 4 dl vettä. Anna hautua n. 3 min.
Friteeraa lihasuikaleet osissa ja pidä lämpimänä uunissa. Kun kaikki lihat ovat paistuneet, riko 1 kananmuna per ruokailija purjo-kastike-astiaan ja anna hautua muutama minuutti niin, että keltuaiset jäävät raaoiksi.
Tarjoile lopuksi keittolautasilta/kulhoilta niin, että pohjalla on riisi, sen päällä lihasuikaleet. Kauho koko komeuden päälle kananmuna ja purjo ja lusikoi päälle kastiketta.
Kaikki nautitaan yhdellä kertaa. On kokeilemisen väärtti, eikä lainkaan niin vaikea kuin ohjeesta voisi päätellä.
lauantai 5. toukokuuta 2012
tiistai 1. toukokuuta 2012
Grillattua broilerinfilettä mango-chutney-glaseerauksella, munakoisonyytit "caprese" ja parmakinkku-melonikääröt
Ota broilerinfileet lämpenemään ennen grillausta.
Tee, soijasta, oliiviöljystä ja sitruunamehusta sopiva glaseeraus. Maista, että on sopiva!!!
Siivuta yksi suuri munakoiso (vähintään 1/2 kg) pitkittäin ohuiksi siivuiksi ja suolaa ne ja itketä kunnolla. Sillä aikaa siivuta tomaatteja ja mozzarellaa ohuiksi siivuiksi ja hae ryytimaalta tuoretta basilikaa ja vaikka persiljaa.
Kun koisot ovat itjunsa itkeneet, kuivaa ne talouspaperilla ja valele kevyesti oliiviöljyllä. Grillaa munakoisosiivut kauniin raidallisiksi ja anna viiletä.
Aseta munakoisosiivut leikkuulaudalle ja lado paksumpaan päähän tomaatti-basilika-mozzarellakerrokset. (noin 2 per sortti) Rullaa kääröiksi ja asettele pellille tai vuokaan niin, etteivät aukea.
Kun nämä huilaavat, ota pari parmakinkkusiivua per ruokailija ja vastaava määrä lohkottua cantaloupemelonin lohkoja ja kääri melonikohkot kinkkusiivuihin.
Suolaa ja pippuroi broilerinfileet ja asettele ne grilliritilälle. Laita myös munakoisokääryleet lämpenemään joko parilalle, ritilälle tai uuniin.
Kun ensimmäinen paistopinta on broiskuille saatu, käännä ne ja lusikoi päälle glaseerausta. Munakoisoja saattaa joutua vähän vahtimaan, mutta älä anna niiden palaa. Juusto saa sulaa nätisti sisälle. Taas kun on broiskun kääntämisen aika, niin uutta glaseerausta pintaan. Tätä voi tehdä vaikka pari kieppiä ihan mukavasti.
Kunhan kaikki on kypsää on taasen annosten kokoamisen hetki. Se on tällä kertaa äärimmäisen helppoa, mutta myöskin äärimmäisen maukasta. Munakoiso on herkkujen herkku!
Tee, soijasta, oliiviöljystä ja sitruunamehusta sopiva glaseeraus. Maista, että on sopiva!!!
Siivuta yksi suuri munakoiso (vähintään 1/2 kg) pitkittäin ohuiksi siivuiksi ja suolaa ne ja itketä kunnolla. Sillä aikaa siivuta tomaatteja ja mozzarellaa ohuiksi siivuiksi ja hae ryytimaalta tuoretta basilikaa ja vaikka persiljaa.
Kun koisot ovat itjunsa itkeneet, kuivaa ne talouspaperilla ja valele kevyesti oliiviöljyllä. Grillaa munakoisosiivut kauniin raidallisiksi ja anna viiletä.
Aseta munakoisosiivut leikkuulaudalle ja lado paksumpaan päähän tomaatti-basilika-mozzarellakerrokset. (noin 2 per sortti) Rullaa kääröiksi ja asettele pellille tai vuokaan niin, etteivät aukea.
Kun nämä huilaavat, ota pari parmakinkkusiivua per ruokailija ja vastaava määrä lohkottua cantaloupemelonin lohkoja ja kääri melonikohkot kinkkusiivuihin.
Suolaa ja pippuroi broilerinfileet ja asettele ne grilliritilälle. Laita myös munakoisokääryleet lämpenemään joko parilalle, ritilälle tai uuniin.
Kun ensimmäinen paistopinta on broiskuille saatu, käännä ne ja lusikoi päälle glaseerausta. Munakoisoja saattaa joutua vähän vahtimaan, mutta älä anna niiden palaa. Juusto saa sulaa nätisti sisälle. Taas kun on broiskun kääntämisen aika, niin uutta glaseerausta pintaan. Tätä voi tehdä vaikka pari kieppiä ihan mukavasti.
Kunhan kaikki on kypsää on taasen annosten kokoamisen hetki. Se on tällä kertaa äärimmäisen helppoa, mutta myöskin äärimmäisen maukasta. Munakoiso on herkkujen herkku!
Grillattua Green Curry-lohta, tomaattisalsaa, vuohenjuustoa ja sipulia tuoreiden kasvisten kera
Osta palanen D-leikattua lohta (ei ruotoja, ei vatsa- tai selkärasvoja yms), noin 200 g per ruokailija. Leikkaa annospaloiksi (ellei ollut jo ennestään) ja hiero pintaan Thai Green Curry-maustetahnaa. Ripaus lisää suolaa ei tässä vaiheessa haittaa ja tietysti josko lohenpalat laittaa öliiviöljytylle vadille, niin siinäpä ovat sitten valmiina, koska öljystä on reippaasti apua kalanpaloja grillatessa.
Kalanpalojen maustuessa, silppua kaalia, kukkakalia, parsakaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia yms, yms, niin, että lautanen on lähes täynnä.
Siivuta myös vuohenjuusto ja sivele pinnat oliiviöljyllä.
Pilko tehosekoittimeen pari valkosipulin kynttä, yhden tuoreen sipulin naatit, ripaus sokeria, muutama tippa worchestershire-kastiketta (lausutaan wostersoos), tabascoa, persiljaa ja kourallinen kirsikkatomaatteja sekä loraus oliiviöljyä (kuinkas muutenkaan). TÄMÄ ON KASTIKE JOKA KÄY IHAN MILLE TAHANSA PROTEIINILLE! PUNAINEN TAI VAALEA LIHA, KALA JA KASVIKSET. KAIKKI KÄY!!!
Kun lautanen on pullollaan kasviksia, laita lohisiivut nahkapuoli alaspäin kuumalle grilliritilälle ja anna paahtua oikein kunnolla (tuskin syöt nahkaa, ellei se ole suomustettu). Anna rauhassa kypsyä alta päin ja käännä vasta lopuksi sivuttain ja ylösalaisin, että saat kauniit grilliraidat. Kala saa jäädä sisältä lähes raáksi.
Vuohenjuustolle riittää pieni hetki ritilällä, että siihen saa kauniit raidat. Sitten vaan annokset kokoon ja SYÖMÄÄN!
Kuvan annoksessa aivan ylimääräinen kolmen kalan terriini, mutta älkää välittäkö siitä.

Kalanpalojen maustuessa, silppua kaalia, kukkakalia, parsakaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia yms, yms, niin, että lautanen on lähes täynnä.
Siivuta myös vuohenjuusto ja sivele pinnat oliiviöljyllä.
Pilko tehosekoittimeen pari valkosipulin kynttä, yhden tuoreen sipulin naatit, ripaus sokeria, muutama tippa worchestershire-kastiketta (lausutaan wostersoos), tabascoa, persiljaa ja kourallinen kirsikkatomaatteja sekä loraus oliiviöljyä (kuinkas muutenkaan). TÄMÄ ON KASTIKE JOKA KÄY IHAN MILLE TAHANSA PROTEIINILLE! PUNAINEN TAI VAALEA LIHA, KALA JA KASVIKSET. KAIKKI KÄY!!!
Kun lautanen on pullollaan kasviksia, laita lohisiivut nahkapuoli alaspäin kuumalle grilliritilälle ja anna paahtua oikein kunnolla (tuskin syöt nahkaa, ellei se ole suomustettu). Anna rauhassa kypsyä alta päin ja käännä vasta lopuksi sivuttain ja ylösalaisin, että saat kauniit grilliraidat. Kala saa jäädä sisältä lähes raáksi.
Vuohenjuustolle riittää pieni hetki ritilällä, että siihen saa kauniit raidat. Sitten vaan annokset kokoon ja SYÖMÄÄN!
Kuvan annoksessa aivan ylimääräinen kolmen kalan terriini, mutta älkää välittäkö siitä.
sunnuntai 29. huhtikuuta 2012
Cake pops
Ei ihan meikäläisen tekosia, mutta vaimolta pääsi tuollainen muutaman tunnin sessio pikku kakkusia tikun päähän lähtemään käsistä.
Upeita ja maukkaita, mutta todellakin tuntien työ! Mahtavaa!
Upeita ja maukkaita, mutta todellakin tuntien työ! Mahtavaa!
sunnuntai 22. huhtikuuta 2012
Antipasti della casa
Salaattia, ituja, parmakinkkua, oliiveja, salamia, marinoituja papuja, tomaattia, yrttejä ym, ym.
Eihän tässä mitään muuta enää kaivatakaan. Oliiviöljyä vaan ja mahdollisesti vaikka grissiniä.
Eihän tässä mitään muuta enää kaivatakaan. Oliiviöljyä vaan ja mahdollisesti vaikka grissiniä.
Toinen kalaisa alkupala
Edelliseen tuli taas pääsiäisenä pientä lisäystä, kun viiriäisenmunia alkoi kasaantua jääkaappiin.
Kuvassa graavilohta sinappikastikkeella, uunilohta creme fariche-kuorrutuksella, kotijuustoa, katkarapu-avocadosekoilua ja rapeaksi paistettua pekonisilppua. Kaikkien seurana puolikas viiriäisenmuna. Kyllä oli hyvää ja ihan pääsiäismäistä.
Kuvassa graavilohta sinappikastikkeella, uunilohta creme fariche-kuorrutuksella, kotijuustoa, katkarapu-avocadosekoilua ja rapeaksi paistettua pekonisilppua. Kaikkien seurana puolikas viiriäisenmuna. Kyllä oli hyvää ja ihan pääsiäismäistä.
Jäniksenpaistia, paistetut sipulit ja lohkoperunat
Herkullinen nippu jäniksenkoipia, niin siitähän se sitten lähtee...
Eikä muuta kun reippaasti voita valurautapataan, riistamaustetta lihoille ja palaset kerrallaan ruskistumaan. Kaiken päälle vielä tuoreita keittojuureksia pilkottuna sekaan ja muutama herkkusieni ja tomaatti lohkottuna mukaan. Loraus riistafondia, punaviiniä ja vettä päälle ja pata uuniin. Kuvassa patavaihe...
Lisukkeena voipi mainiosti tarjoilla sipulia, jotka on tehty seuraavasti: Kolme kokonaista valkosipulia, neljä banaanishalottisipulia ja pari isoa perunaa. Kuori valkkareista ylimääräiset kuivat kuoret pois ja leikkaa kärjet auki. Halkaise shalotit kuorineen puolikkaiksi. Laita kaikki paistinpannulle, johon on sulateltu mukavasti voita. Lisää vielä perunanlohkot. Kun sipulit ovat saaneet väriä, käännä leikkauspinta ylöspäin ja laita kansi päälle. Anna kypsyä, kunnes perunat ovat kypsiä.
Ei se tästä sitten enää paljon parane. Ääntä kohti vaan. Hyvää punaviiviä kyytipojaksi vaan.
Eikä muuta kun reippaasti voita valurautapataan, riistamaustetta lihoille ja palaset kerrallaan ruskistumaan. Kaiken päälle vielä tuoreita keittojuureksia pilkottuna sekaan ja muutama herkkusieni ja tomaatti lohkottuna mukaan. Loraus riistafondia, punaviiniä ja vettä päälle ja pata uuniin. Kuvassa patavaihe...
Lisukkeena voipi mainiosti tarjoilla sipulia, jotka on tehty seuraavasti: Kolme kokonaista valkosipulia, neljä banaanishalottisipulia ja pari isoa perunaa. Kuori valkkareista ylimääräiset kuivat kuoret pois ja leikkaa kärjet auki. Halkaise shalotit kuorineen puolikkaiksi. Laita kaikki paistinpannulle, johon on sulateltu mukavasti voita. Lisää vielä perunanlohkot. Kun sipulit ovat saaneet väriä, käännä leikkauspinta ylöspäin ja laita kansi päälle. Anna kypsyä, kunnes perunat ovat kypsiä.
Ei se tästä sitten enää paljon parane. Ääntä kohti vaan. Hyvää punaviiviä kyytipojaksi vaan.
Parsakeitto tuoreesta vihreästä parsasta
Ota nippu parsaa ja katko varret sopivan mittaisiksi pätkiksi. Jätä nuput sivuun.
Freesaa yksi silputtu keltasipuli ja parsanpätkät voissa ja lisää lopuksi loraus kuivaa valkoviiniä, sopivasti kananlientä/fondia ja purkki kuohukerma. (fondin sijasta voi aina käyttää pelkkää merisuolaa, jolloin parsan oma maku pääsee paremmin oikeuksiinsa, mutta kokonaisuus ei ole ihan niin täyteläinen)
Kun parsat ovat kypsiä, sekoittele sauvasekoittimella erittäin tasaiseksi keitoksi. Nuput voivat hyvin höyryttyä keitoksen päällä siivilässä, jolloin niitä ei tarvitse erikseen enää keittää.
Sitten vain annostelu lautasille ja nuput koristeiksi.
Freesaa yksi silputtu keltasipuli ja parsanpätkät voissa ja lisää lopuksi loraus kuivaa valkoviiniä, sopivasti kananlientä/fondia ja purkki kuohukerma. (fondin sijasta voi aina käyttää pelkkää merisuolaa, jolloin parsan oma maku pääsee paremmin oikeuksiinsa, mutta kokonaisuus ei ole ihan niin täyteläinen)
Kun parsat ovat kypsiä, sekoittele sauvasekoittimella erittäin tasaiseksi keitoksi. Nuput voivat hyvin höyryttyä keitoksen päällä siivilässä, jolloin niitä ei tarvitse erikseen enää keittää.
Sitten vain annostelu lautasille ja nuput koristeiksi.
Pekoniin käärittyä broilerinmaksaa, kaprista ja sipulia
Simppeleistä simppelein herkku on tässä.
Sulata broilerinmaksat, kuivaa paperilla ja putsaa ylimääräiset pois. Suolaa ja pippuroi. Asettele yksi salvianlehti per maksa ja kääräise puolikkaaseen pekoninsiivuun. Sulje cocktailtikulla.
Paista nyytit kuumalla pannulla kauniin värisiksi ja nosta syrjään. Lisää pannulle silputtu sipuli ja mahdolliset jäännöspekonit silputtuina ja tuoreita herkkusieniä joko kokonaisina tai lohkottuina. Valkosipulinkynsi tai pari ei haittaa. Valuta iso purkillinen pieniä kapriksia ja lisää ne pannulle. Päälle vähän valkoviiniä ja purkillinen kuohukermaa. Maksanyytit kyytiin ja kunnon muusi/pottuvoi valmiiksi ja ei kun tarjolle. Kuvassa annosta vasta pannulla.
Sulata broilerinmaksat, kuivaa paperilla ja putsaa ylimääräiset pois. Suolaa ja pippuroi. Asettele yksi salvianlehti per maksa ja kääräise puolikkaaseen pekoninsiivuun. Sulje cocktailtikulla.
Paista nyytit kuumalla pannulla kauniin värisiksi ja nosta syrjään. Lisää pannulle silputtu sipuli ja mahdolliset jäännöspekonit silputtuina ja tuoreita herkkusieniä joko kokonaisina tai lohkottuina. Valkosipulinkynsi tai pari ei haittaa. Valuta iso purkillinen pieniä kapriksia ja lisää ne pannulle. Päälle vähän valkoviiniä ja purkillinen kuohukermaa. Maksanyytit kyytiin ja kunnon muusi/pottuvoi valmiiksi ja ei kun tarjolle. Kuvassa annosta vasta pannulla.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Kaiken perusta
Tervetuloa vanhasta uuteen! En malttanut luopua vanhoista resepteistäni, sillä niiden luomiseen on mennyt 13 vuotta ja suurin osa resepte...
-
Tämän ohjeen löysin 1980-luvun puolivälissä ruotsalaisesta Allt om Mat-lehdestä. Ruoasta tuli välittömästi perheemme suursuosikki ja sit...
-
Koska pidän nimeä "ohratto" rumana ja ei-herkullisena, en tykkää sitä käyttää. Sille pitäisi keksiä parempi ja herkullisempi ni...